Voortgang 2023 bestaand beleid

Omgevingswet

Status

Wij werken verder aan de Omgevingsvisie en de voorbereiding van een Omgevingsplan.

In de teksten van het CollegeActieprogramma (CAP) wordt de voortgang op dit onderwerp verantwoord.

Status

Wij gaan verder met het implementeren van de "blauwe gang".

De blauwe gang is in het voorjaar van 2023 gerealiseerd.

Afgerond

Wij breiden de BOA-capacitieit uit. Dit ten behoeve van de veiligheid in het buitengebied, zoals verzocht in de motie van de Raad (4-11-2021).

De motie van de Raad is inmiddels uitgevoerd, er zijn structurele middelen beschikbaar gesteld voor een vierde en vijfde BOA.

Afgerond

Wij voeren het Integraal Veiligheidsplan uit. Dit doen wij samen met alle gemeenten in het (politie)district de Markiezaten en alle andere partners binnen het veiligheidsdomein.

Doorlopende actie, dit doen momenteel voor de komende vier jaren, tot we een nieuw IVP hebben.

Volgens planning

Wij gaan verder met de (regionale) samenwerking op het gebied van crisisbeheersing.

Doorlopende actie. Dit jaar hebben we een multi oefening met brandweer, politie, GHOR en gemeente waarbij we een waterincident beoefenen. Daarnaast hebben we dilemmatraining met het college, een oefening met de Furie en de doorontwikkeling Bevolkingszorg in het algemeen.

Volgens planning

Wij hebben voortdurend aandacht voor overlastgevende jeugd door middel van een persoons- en groepsgerichte aanpak. Dit doen wij in samenwerking met betrokken instanties.

Doorlopende actie. Dit gebeurt met name door de intensieve samenwerking met partners (politie, school, jeugdprofessionals, Halt, verslavingszorg, etc). Deze samenwerking komt bij elkaar in een maandelijks overleg. Daarnaast zetten we met het ‘Ernaartoe team’ preventief in, door middel van tijdige juiste hulp te bieden aan jongeren en/of ouders. In samenwerking met de partners wordt vanuit de gemeente bij complexe problematiek een ‘netwerkberaad’ georganiseerd om gezamenlijk met de jongeren en ouders te kijken naar oplossingen en ondersteuning te bieden. Daarnaast intensiveren we de samenwerking tussen jongerenwerk en team veiligheid. Zo worden er gezamenlijk met jongerenwerk en team veiligheid activiteiten georganiseerd.

Volgens planning

Wij hebben voortdurend aandacht voor de aanpak van ondermijning. Dit doen wij, onder andere, door informatiedeling tussen betrokken partijen.

Doorlopende actie. Op dit moment zijn er diverse lopende onderzoeken waarin we nauw samenwerken met andere partijen zoals de politie, het RIEC, belastingdienst en het OM.

Volgens planning

Wij voeren integrale afstemming van handhavingsacties.

Denk onder andere aan gezamenlijke overlastacties en bijvoorbeeld de aanpak van krakers, het donkeredagenoffensief en buurtpreventie acties.

Woonwagens

Status

Wij werken de evaluatie uit naar concrete voorstellen.

Op basis van het nieuwe woonwagenbeleid (per 1.2.2023) zijn meerdere acties in gang gezet. De raad is en wordt daarover periodiek geinformeerd Na de zomervakantie 2023 ontvangt de raad een voorstel ten aanzien van het uitbreiden van het aantal woonwagenstandplaatsen.