Voortgang 2023 bestaand beleid

Actie voor 2023

Toelichting/ voortgang

Status

Wij zetten een aantal succesvolle activiteiten uit het Jubileumjaar op het gebied van cultuur en erfgoed voort.

Organisatie Fort Henricusdag en Fortissimo is nog niet gestart, doel is uitvoering in 2024. De bietentocht wordt wederom wat groter opgezet.

In ontwikkeling

Wij geven de zichtbaarheid van de kernen een plaats bij de nieuwe inrichting van het gemeentehuis (programma 5 Bestuur en Dienstverlening).

Zie CAP, onderdeel organisatieontwikkeling, verbouwing gemeentehuis.

In ontwikkeling

Wij voeren de stimuleringsregeling uit die eigenaren motiveert om hun pand aan te laten wijzen als monument en/of verbouwen van de voorgevel in oude stijl.

Adviesnota is in ontwikkeling.

In ontwikkeling

Wij voeren de subsidieregeling Kunst, cultuur en erfgoed uit om het erfgoed- en culturele veld te ondersteunen.

Wordt uitgevoerd en versterkt door integraal overleg.

Volgens planning

Wij verbinden culturele, toeristische en erfgoedprojecten beter met elkaar, met name het militair erfgoed in onze gemeente en vlak daarbuiten (o.a. Fort Henricus, Fort de Roovere, Linie van de Eendracht). Wij zoeken afstemming met de activiteiten van het uitvoeringsprogramma Economische Kracht (prioriteit Economische Kracht).

M.b.t. herdenken (80 jaar vrijheid) vindt regionaal overleg plaats.

Volgens planning

Cultuur en erfgoed

Militair historisch erfgoed

Actie voor 2023

Toelichting/ voortgang

Status

Wij maken historisch erfgoed beter zichtbaar in het Stadspark Steenbergen en verbinden het propellermonument voor Gibson en Warwick met het klaproosveld en het regionaal herdenkingscentrum Brabantse Wal te Bergen op Zoom.

Historisch erfgoed wordt versterkt door juiste informatievoorziening in het Stadspark. Bij afronding Stadpark wordt verbinding met het klaproosveld en herdekingscentrum verder meegenomen.